7 szokatlan, (de nagyszerű) tipp a jobb alvásért

Mindannyian több ezerszer aludtunk már, de vannak esték, amikor csak fekszünk az ágyban, a plafont bámuljuk, és képtelenek vagyunk álomba merülni. Pedig a hét óránál kevesebb alvás káros, és olyan egészségügyi kockázatokat hordoz, mint a depresszió, a szívbetegség, a feledékenység, a késleltetett reakcióidő és a magas vérnyomás. A "tippek elalváshoz" keresőszavak guglizása nem sok hasznos tanáccsal kecsegtet, hiszen mindannyian kívülről fújjuk az unalmas szabályokat: sötétítsd el a szobát, v&e acute;gy egy meleg fürdőt, lefekvés előtt ne igyál alkoholt, satöbbi, satöbbi...

Az elalvás azért ennél érdekesebb folyamat. Persze, a fenti tanácsok is érvényesek. De ha azok valamiért nem működnének, itt van 7 másik tipp, amelyekkel gyorsabban elaludhatsz és tovább alhatsz.

  1. Űzd messzire a kék fényt:

    Az elektromos készülékek által kibocsájtott normál fehér fény energizáló kéket tartalmaz, ami megnehezíti az elalvást. De ne aggódj, azért ez nem jelenti azt, hogy már alvásidő előtt egy órával el kell dugnod a mobilodat. Az azért extrém sport lenne, nem igaz? Ehelyett állítsd a készüléket éjszakai üzemmódba (ami már a legújabb iOS készülékeken elérhető), mert ebben a kijelző fénye automatikusan melegebb, kevesebb kéket tartalmazó fényre vált. Vagy telepítsd laptopodra a F.lux alkalmazást (pszt - ingyenes!). A melegebb fény ellazít és kevésbé terheli meg a szemet. De persze, ha az éjszaka közepén a közösségi oldalakat böngészed, ne csodálkozz, hogy nem jön álom a szemedre.

  2. Lélegezz be és lélegezz ki:

    Hallottál már a "4-7-8" módszerről? Ez egy olyan alvást segítő trükk, amelynek segítségével néhány percen belül elaludhatsz. Először lélegezz ki a szádon keresztül. Ezután zárd össze az ajkaidat, és lélegezz be az orrodon 4 másodpercen át. Tartsd bent a levegőt 7 másodpercig, majd fújd ki a levegőt nyolc másodperc alatt. Ismételd meg, amíg el nem alszol.

  3. Aludj meztelenül:

    Azon túl, hogy ez a módszer segít megspórolni a pizsamák árát, boldogabbá tesz és javítja az alvás minőségét, nem beszélve az egyéb érzéki élményekről :) Ha megszabadulsz a pizsama börtönétől, a testhőmérsékleted természetes módon lecsökken. Ez segít gyorsabban elaludni, és távol tartja az álmatlanságot.

  4. Gondold végig a napodat!

    Vedd át, hogy mi minden történt veled aznap. Kezdd el reggeltől, majd szépen sorban, részletesen haladj végig a többi napszakon. Az emlékezés mentális erőfeszítésétől az agyad elfárad, te pedig elálmosodsz.

  5. Éhes disznó makkra vágyik

    Ha már az ágyban fekszel, és gondolataid a reggeli körül forognak, valószínűleg még órákig nem fogsz elaludni. Ne kínozd magad! Egy könnyű, lehetőleg alacsony fehérjetartalmú étkezés lefekvés előtt egy-két órával nem fogja tönkretenni az alakodat, viszont az agyadat szerotonin termelésre serkenti, ami egy nyugtató hatású neurotranszmitter.

  6. Optimalizáld a hálószobádat!

    Vastag függönyök? Pipa. Friss levegő? Pipa. Tiszta ágynemű? Pipa. Az alvási környezet optimalizálása elengedhetetlen a minőségi alváshoz. A lehető legjobban sötétítsd el a szobádat, gondoskodj megfelelő szellőzésről, zárd ki a zajokat (lármás szomszédok esetén jól jöhet a füldugó), és ne feledkezz meg a jó matracról sem. Hiszed vagy sem, de az éjszakai hánykolódást sokszor nem a stressz, hanem az ágy, pontosabban a matrac okozza. Ha még most is ugyanazon a derékaljon fekszel, mint tíz éve, talán itt az idő, hogy beújíts egy jobbat. Mellesleg tudunk is ajánlani neked egyet.

  7. Idd magad álmosra!

    Nem, itt most nem a sörről lesz szó. Persze mi is ismerünk olyan embert, aki már a másodiktól bealszik, de van egy egészségesebb módja is az elalvást segítő ivásnak. Kutatások szerint a cseresznyelé elősegíti az alvást, mert természetes forrása az alvásciklust szabályozó melatoninnak és triptofánnak. Ez persze nem azt jelenti, hogy lefekvés előtt egy liter cseresznyelevet kell ledöntened a torkodon (mert ettől csak egész éjjel a mellékhelyiségbe járkálnál). Inkább igyál belőle egy-két pohárral a nap folyamán.