Tényleg segít a gyorsszieszta, vagy csak időpocsékolás?

 

Nyilván több dologtól függ... Ha Napsie matracon alszol segít, ha másmilyen matracon, akkor nem biztos... - Persze csak viccelünk. A szundikálás bármilyen matracon kellemes lehet, de az is igaz, hogy a Napsie matracon sokkal jobb (és menőbb).

A témához visszatérve (elnézést, hogy elkalandoztunk, de a Napsie-ról órákig tudnánk áradozni): biztos vagy benne, hogy a délutáni gyorsszieszta tényleg hatékony? Javítja a teljesítményedet és jobbá teszi a napodat? Vagy csak a szabadidőd eltöltésének egyik módja? A választ az alábbi sorok rejtik. Érdemes elolvasni őket, mielőtt újra szundikálni kezdesz...

Sziesztázni vagy nem sziesztázni...

Jól ismert tény, hogy egy átlagos felnőttnek éjszakánként körülbelül 8 óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy „jól működjön“. Az alvásszakértők egyetértenek abban, hogy a legtöbben ennél kevesebbel, 6 óra alvással is egészen jól elvannak. De mi történjen azokon a napokon, amikor egyszerűen nem tudsz éjszaka eleget aludni? (És ez itt a reklám helye: mert a Napsie matracon szinte lehetetlen rosszul aludni). - be kell vagy nem kell beiktatni egy gyorssziesztát az ilyen napok délutánján?

Néhányan úgy vélik, hogy enélkül képtelen lennének átvészelni a napot, míg mások szerint egy kis szunyókálástól csak még fáradtabbakká válnak. Mindez jól mutatja, hogy a kérdés nem egyszerű. A vélemények megoszlanak. Gondoljuk, hát végig:

Érvek a szunyókálás ellen és mellett

Miért igen:
felélénkíti a testet és a lelket, megemeli az energiaszintet és lehetővé teszi, hogy a nap hátralévő részében hatékonyabbak legyünk.

Miért nem:
nyomottan és fáradtan ébredünk utána, így értékes időt veszítünk azalatt, amíg tényleg magunkhoz térünk. Aztán arról is hallani lehet, hogy a délutáni alvás megnöveli a szívbetegség kialakulásának kockázatát (erről még hírt adunk, ha ezt végérvényesen bebizonyították). Ráadásul sokszor nehéz találni egy kényelmes alvási pozitúrát az irodai íróasztalnál az ebédszünetről visszatérve...

Nem mindegy az alvás minősége

Ahogy minden dolognak, a szundikálásnak is megvannak az előnyei és a hátrányai. Ha többet akarsz az előbbiekből és minimumra szorítanád az utóbbiakat, ügyelned kell a minőségre! Eláruljuk, hogyan:

Az alvásszakértők szerint ne szunyókálj többet 10-20 percnél! Egy ilyen hosszúságú szieszta segít fenntartani az éberségedet az utána következő órákban, míg a hosszabb szundikálások fáradtságot és lustaságot okoznak, így több hibát követhetsz el az ébredés után.

A szunyókálás nem egyenlő az alvással

Az emberi avásciklus több szakaszból áll, amelyek általában 90-120 percig tartanak. Ezekben az NREM- és a REM-fázisok váltakoznak, amelyek (különböző okok miatt) létfontosságúak a normális működéshez.  Az világos, hogy egy 10-20 perces szunyókálás nem visz bele ezekbe a ciklusokba.

Ellenben növelheti az éberséget, a tanuláshoz szükséges értelmi fogékonyságot, javíthatja a memóriát és a feladatvégzés minőségét, ráadásul csökkentheti a stresszt. Ezek a jótékony hatások általában csak néhány óráig tartanak. A szunyókálás azonban nem képes regenerálni az agyat és az izmokat, így nem készítheti fel a testet és az elmét egy hosszabb távú igénybe vételre. Ennek értelmében csak rövid távú megoldást/segítséget nyújt.

Konklúzió

Nos akkor érdemes sziesztázni vagy sem? Ha másképp nem tudod a napot átvészelni, és úgy érzed, hogy egy kevés szundikálástól jobban teljesítesz, miért is ne? De ügyelj arra, hogy rövid legyen.  Vagy vegyél egy kényelmes Napsie matracot, amelyen már éjszaka tiéd lehet az a mennyiségű jó alvás, amely feleslegessé teszi a délutáni sziesztákat.